Przejdź do treści
Strona główna » Blog » Zasady tworzenia logo – jakie powinno być Twoje logo?

Zasady tworzenia logo – jakie powinno być Twoje logo?

Jakie powinno być logo

O projektowaniu logo można znaleźć sporo artykułów, które pokazują, że logo powinno być uniwersalne, proste i łatwe do zapamiętania. To jak najbardziej prawda, jednak zasad tworzenia logo jest znacznie więcej.

W dzisiejszym artykule przedstawię podstawowe błędy popełniane przez grafików oraz zasady, które powinno spełniać każde dzisiejsze logo.

Projektowanie logo – od czego zacząć?

Najważniejsze podczas projektowania logo jest zrozumienie, że nie stworzy się idealnego projektu. Takie logo nie istnieje, ponieważ to, co dla jednej osoby będzie piękne i zbalansowane, dla drugiej będzie kiczowate i niekształtne.

Rozpoczynając pracę z nowym projektem warto jest przeprowadzić szybkie obeznanie branży. Warto jest przeanalizować logo najlepszych firm, aby nie przygotować projektu który będzie do nich łudząco podobny. Można również podpatrzeć jakich kolorów używają i jaką dynamiką się charakteryzują.

Gdy ten proces mamy za sobą, możemy przejść do projektowania loga. W tym celu najlepiej jest chwycić kawałek kartki oraz ołówek i zacząć szkicować. Na tym etapie nie ma dobrych i złych pomysłów. Każdy szkic można dopracować, co uczyni go bardzo ciekawym projektem.

Warto również zapisać kilka słów kluczowych dzięki którym będziemy wiedzieli z jakich elementów możemy korzystać i jakie warto łączyć.

Gdy przygotujesz kilka szkiców, wybierz 2-4 najlepsze i odwzoruj je w programie graficznym. Nie przejmuj się kolorami, bo te w kilka chwil można później dopracować. Póki co skup się na stworzeniu obrazów, które dadzą Ci pogląd na jakość Twojej pracy.

Ostatnim etapem jest wybór najlepszego projektu i sprawdzenie, jak będzie wyglądać w małej skali i w negatywach. Jeśli jest bez problemu rozpoznawalne – gratuluję, właśnie stworzyłeś dobre logo.

Podstawowe błędy w tworzeniu logotypów

Wielu grafików tworzy ciekawe loga, ale ich projekty nie są wolne od bardzo popularnych błędów. Poniżej znajdziesz 4 najczęściej popełniane gafy, których za wszelką cenę powinieneś unikać.

Kradzież i widoczne zapożyczenia

Wzorowanie się na kimś, kto wykonuje dobrą robotę lub zapożyczanie elementów z ciekawych projektów to nic złego. Musisz jednak pamiętać o tym, aby przerobić je w odpowiedni sposób lub wykonać je samodzielnie, wyłącznie się na czymś wzorując.

Wielu projektantów o tym nie pamięta i zbyt mocno polega na pracach innych osób.

Jeśli chcesz stworzyć unikalne logo, które będzie przez wiele lat odpowiadać za budowanie marki, postaw wyłącznie na autorskie rozwiązania, bazując na sprawdzonych schematach.

Rozpoczynanie projektowania od monogramu

Niektóre firmy, jak kancelaria prawnicza czy te, w których nazwisko jest marką, mogą mieć logo stworzone z inicjałów.

Tworzenie loga, które składa się z pierwszych liter nazwy firmy jest również dobrym pomysłem jeśli ta jest już znana, a jej nazwa jest zbyt długa.

Są to jednak nieliczne wyjątki, z których nie warto korzystać, jeśli klient tego nie wymaga. Projektując logo pamiętaj o tym i nawet gdy wejdziesz na tą ścieżkę, nie idź nią zbyt daleko.

Logo w formie rastowej

Zaprojektowanie logo musi być wykonane w formie wektorowej, to znaczy, że wszystkie figury oparte są o współrzędne. Projektując w programach do obróbki rastowej, żaden obraz nie będzie skalowalny, a co za tym idzie cała praca pójdzie na marne.

Jeśli chcesz zadowolić klienta, pamiętaj, że jedynie wykonanie logo w programie wektorowym daje możliwość dowolnej zmiany rozmiaru obrazu.

Dokładne pokazanie czym zajmuje się firma

Według niektórych osób, logo powinno dokładnie pokazywać, czym zajmuje się firma. Jest to totalna bzdura, która może spowolnić rozwój marki.

Weź na przykład logo Apple czy MasterCard. Ani jedno ani drugie nie przedstawia tego, co oferuje.

Oczywiście, tutaj również znaleźć można wyjątki i projekty, które w ciekawy sposób przedstawiają działalność firmy. Nie jest to jednak must-have, a wyłącznie dodatek, dzięki któremu niektóre projekty sporo zyskują.

Jeżeli chcesz, by stworzone logo przyciągało klientów, musisz spojrzeć na projekt o wiele szerzej. Skupianie się wyłącznie na ofercie firmy nie zawsze jest najlepszym pomysłem.

Jeśli już wiesz, od czego zacząć projektować logo i jakich błędów unikać, możesz zapoznać się z zasadami, dzięki którym każdy projekt stanie się lepszy. Daję Ci gwarancję, że gdy Twoje logo spełnia te 7 założeń, jest ono niemal idealne.

1. Przykuwające i zwracające uwagę

Pierwszą zasadą tworzenia logo, którą można uznać za najważniejszą, jest – wizualne WOW!

Logo powinno zaciekawiać klienta i zwracać na siebie uwagę. Ciekawy projekt, żywe kolory lub nietuzinkowe podejście to tylko z kilka z przykładów tego, jak można stworzyć przykuwające wzrok logo.

2. Ładne i estetyczne

Oprócz efektu WOW, logo musi być także estetyczne. Co z tego, gdy każdy zwraca uwagę na logo Twojej firmy, gdy jest to spowodowane wstrętnie wyglądającym sygnetem.

Geometria i symetria mogą znacznie pomóc w uzyskaniu estetycznie wyglądającego logo.

3. Proste i czytelne

Dobre logo to takie, z którego nie można usunąć żadnego elementu. Postaraj się zatem doprowadzać swoje projekty do maksymalnego minimalizmu.

Im prostsze jest logo, tym jest bardziej czytelne…

4. Łatwe do zapamiętania

…oraz łatwiejsze do zapamiętania.

Jeśli losowa osoba jest w stanie zapamiętać i odwzorować logo w 30 sekund, możesz uznać to za sukces.

5. Skalowalne

Niektóre projekty mimo iż świetnie wyglądają w dużej skali, gdy się je pomniejszy, stają się zupełnie nieczytelne.

Projektując logo, pamiętaj o tym, że będzie ono umieszczane nie tylko na banerach w dużym formacie, ale również na ulotkach czy wizytówkach. Nawet po dużym zmniejszeniu formatu musi być ono rozpoznawalne bez najmniejszego problemu.

6. Dobrze wyglądające w negatywach

Po odwróceniu kolorów, czarno-białe i w szarościach. Firmowe logo musi być rozpoznawalne niezależnie od zastosowanych barw.

Jeżeli Twój projekt jest prosty i nie zawiera więcej niż 2-3 kolory, nie musisz się o to martwić.

7. Ponadczasowe

Nie możesz tworzyć loga opartego o dzisiejszą modę i trendy. Zadaniem logo jest budowanie świadomości i rozpoznawalności marki, a projekt, który za rok będzie nieaktualny mija się z celem.

Powyżej przedstawione zasady są wyłącznie wskazówką, której powinieneś się trzymać projektując loga przeróżnych firm. Możesz się czasem wyłamać z jednej lub dwóch, jednak nigdy nie możesz dopuścić do sytuacji, w której logo będzie nieczytelne lub zbyt skomplikowane.

Pamiętaj, że najlepsi projektanci zawsze starają się doprowadzać swoje pomysły do minimum, co jest gwarancją długoletniego sukcesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *