Przejdź do treści
Strona główna » Blog » Jak zostać copywriterem? – Co trzeba umieć i od czego zacząć?

Jak zostać copywriterem? – Co trzeba umieć i od czego zacząć?

Jak zostać copywriterem

Copywriter to jeden z najpopularniejszych zawodów internetowych, który oprócz komputera, wymaga lekkiego pióra i kreatywności, która pozwala tworzyć ciekawe i wciągające treści. Jest to również zawód, którego można nauczyć się niemal od podstaw, bo gdy znasz dany język, stworzenie dobrego tekstu to tylko kwestia czasu. Im dłużej będziesz pracować jako copywriter, tym szybciej i łatwiej będziesz tworzyć wartościowe teksty. Jednak jak zacząć pisać i jak zostać rozchwytywanym copywriterem? Tego dowiesz się, z poniższego artykułu.

Kim jest copywriter i czym się zajmuje?

Copywriter to w największym skrócie autor tekstów, artykułów, opisów produktów, czy haseł reklamowych umieszczanych głównie na stronach internetowych. Jego praca opiera się zwykle na przygotowaniu zleconego tekstu, który w zależności od jakości, ma spełniać inne założenia.

W pracy copywriter zajmuje się jednak nie tylko pisaniem tekstów SEO, artykułów specjalistycznych, czy zapleczówek, ale również korektą, redagowaniem tekstu oraz często mediami społecznościowymi. Jest to więc zawód, którego kompetencje mogą sięgać naprawdę szeroko.

Jako freelancer copywriter możesz przyjmować te zlecenia, które Cię interesują, a te, które nie są warte Twojej uwagi, po prostu odrzucać. Jest to również świetny start do świata internetowego zarabiania, ponieważ możesz się tu nauczyć nieco o marketingu internetowym, tworzeniu stron internetowych, czy zarządzaniu nimi.

Wynagrodzenie copywritera zależy głównie od jego umiejętności, wiedzy i narzędzi, z których korzysta. Standardowa stawka u początkującego copy, wynosi ok. 15 zł za 1000 zzs. Osoba z ogromnym doświadczeniem może jednak zarabiać nawet 50 czy 70 zł za 1000 znaków ze spacjami, ponieważ pisząc teksty specjalistyczne, trzeba mieć odpowiednią wiedzę, którą można przekuć w tekst. Moja stawka waha się w przedziale 25-35 zł brutto, co na jakość tekstów i ceny narzędzi, z których korzystam, jest według mnie niewygórowaną kwotą.

Umiejętności niezbędne dla dobrego copywritera

Żeby móc skutecznie zarabiać na pisaniu, nie wystarczą jednak jedynie dobre chęci. Trzeba sporo samozaparcia w dążeniu do celu, umiejętność motywowania siebie do pracy, a także doskonałe zarządzanie własnym czasem. Pracując bowiem w domu, gdzie nie mamy szefa nad głową, trudno jest czasem zmotywować się do rozpoczęcia pracy.

Oprócz tego bardzo ważna jest również doskonała znajomość języka, w którym piszemy. Ortografia, interpunkcja, czy stylistyka tworzonych zdań musi mieć sens i zachęcać do lektury. Dobry copywriter powinien być w stanie przygotować tekst na każdy temat, mimo posiadania swoich specjalizacji.

Teksty SEO muszą natomiast być odpowiednio zoptymalizowane pod wyszukiwarki, a więc wymagana tu jest również podstawowa wiedza z zakresu pozycjonowania stron internetowych.

Zawód copywritera wymaga również umiejętności analizowania i zdobywania informacji w Internecie. Dzięki nim będziesz w stanie znaleźć dane na temat wybranego zagadnienia, które musi zostać opisane w tworzonym artykule.

Jak zostać copywriterem w 5 krokach?

Mimo że copywriting jako zawód jest całkiem prosty, porównując go do innych podobnych zawodów, konieczne jest jednak odpowiednie przygotowanie na początku swojej przygody. Praca jako copywriter to nie tylko pisanie tekstów na zlecenie, ale również pozyskiwanie klientów, współprace z innymi ludźmi i ciągła nauka na własnych błędach. Poniżej znajdziesz poradnik, dzięki któremu dowiesz się jak zostać dobrym copywriterem i gdzie znaleźć pierwsze zlecenia.

  1. Określ, jakim typem copywritera chcesz zostać. Rodzajów copywritingu jest naprawdę wiele. Ja jednak wyróżniam podstawowe 3 typy, na których powinieneś skupić się na początku swojej przygody. Zdecyduj, czy chcesz zostać:
    1. Copywriterem SEO — polecana przeze mnie droga, która skupia się na tworzeniu treści zoptymalizowanych pod wyszukiwarkę Google.
    2. Technicznym copywriterem — droga, w której skupiasz się na danej dziedzinie i piszesz wyłącznie specjalistyczne teksty na dany temat.
    3. Content copywriterem — połączenie copywritera technicznego i SEO, które jest dziś bardzo pożądane. Jako content writer, tworzysz wartościowe teksty dla użytkownika, które są odpowiednio zoptymalizowane pod wytyczne algorytmów wyszukiwarek.
  2. Stwórz ciekawe i dopracowane portfolio. Bez tego nie będziesz w stanie zacząć zarabiać jako copywriter. Musisz stworzyć kilka tekstów na wybrany przez siebie temat, które będziesz mógł pokazać potencjalnemu klientowi. Dzięki nim będzie w stanie określić, czy chce z Tobą podjąć współpracę. Postaraj się, żeby np. teksty SEO, były również widoczne w Google na wybrane słowa kluczowe.
  3. Udowodnij, że posiadasz wiedzę i umiejętności, za które warto zapłacić. Podczas rozmów z klientem, nie zgadzaj się na wszystko, co mówi, chyba że widać, że zna się na dany temat. Zaproponuj własne rozwiązania i pokaż, że nie jesteś wyłącznie osobą od tworzenia tekstów na zlecenie.
  4. Znajdź pierwszego klienta. Klienta możesz znaleźć tak naprawdę wszędzie. Mogą to być dedykowane grupy na Facebooku dla copywriterów i pozycjonerów SEO, portale ogłoszeniowe jak OLX, czy dedykowane serwisy dla freelancerów. Klient może znaleźć się wszędzie i o każdej porze. Musisz jednak zwrócić ogromną uwagę na punkt 3, czyli danie od siebie czegoś więcej niż zwykły tekst.
  5. Ucz się i ciągle poszerzaj swoją wiedzę. Nawet jeśli posiadasz już stałych klientów i dobrze zarabiasz, nie przestawaj się uczyć. Zawsze można przeczytać o nowym rozwiązaniu, narzędziu, które ułatwia pracę, czy o nowince technologicznej z branży, w której piszemy. Chwilowy zastój w tych czasach może spowodować, że konkurencja nas wyprzedzi, a my prędzej czy później wylecimy z rynku.

Jak widzisz, wcale nie jest tak trudno zostać copywriterem. Najgorszy jest tu bowiem pierwszy krok, który przez wielu nigdy nie jest stawiany. Jeśli już jednak zaczniesz pracować nad swoją karierą i stworzysz 5 czy 10 wpisów do swojego portfolio zobaczysz, że wszystko jest tak naprawdę prostsze, niż się wydawało.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *