Przejdź do treści
Strona główna » Blog » Ile zarabia Copywriter? – poznaj zarobki copywriterów

Ile zarabia Copywriter? – poznaj zarobki copywriterów

Ile zarabia copywriter

Zanim zdecydujesz się zostać copywriterem na pełny etat, powinieneś poznać wszystkie zalety i wady tego zawodu, a także możliwe zarobki. I o tyle, o ile sprawa w przypadku pozytywów i negatywów jest łatwa, o tyle, z zarobkami nie jest już tak kolorowo. Każdy copywriter i osoba powiązana z tą branżą przedstawia nieco inne widełki, przez co bardzo trudno jest określić, ile Ty sam będziesz w stanie zarobić. A jeśli dołączyć do tego ciągłe podwyżki zarobków, inflację, itp. wtedy sprawa na dobre się komplikuje.

Ja spojrzę na sprawę z perspektywy początkującego jak i doświadczonego copywritera, dzięki czemu bez problemu dowiesz się, ile zarabiają osoby pracujące na tych stanowiskach.

Jeżeli jesteś ciekawy tego, ile będziesz w stanie zarobić na copywritingu, sprawdź dalszą część wpisu, dowiesz się z niego również:

Czym zajmuje się copywriter?

Copywriter w wolnym tłumaczeniu to kopiuj pisarz, czyli osoba, która kopiuje treści i tworzy własne artykuły. W rzeczywistości jednak copywriter jest nowoczesnym pisarzem, który tworzy teksty na zlecenie, umieszczane na stronach internetowych, blogach i sklepach.

Szukasz copywritera SEO z prawdziwego zdarzenia? Skorzystaj z zakładki kontakt i napisz do mnie 🙂 Oferuję bardzo dobrze zoptymalizowane teksty za przyzwoitą cenę.

Coraz częściej zdarza się również że osoby pracujące w tym zawodzie, odpowiedzialne są również za prowadzenie kanałów social media i tworzenie prostych grafik na blogi. Takie osoby są jednak wciąż rzadkością, ponieważ łączenie kilku specjalizacji wymaga naprawdę sporych umiejętności.

Zawód copywritera można podzielić na kilka podkategorii. Głównymi są:

  • copywriter SEO — tworzenie tekstów zoptymalizowanych pod wyszukiwarki,
  • techniczny copywriter — tworzenie tekstów specjalistycznych z danej branży,
  • content copywriter — połączenie SEO i technicznego copywritera.

Od czego zależą zarobki copywritera?

Zarobki copywritera zależą od wielu czynników. Wiele z nich bardzo szybko ulega zmianie, przez co ciężko jest jednoznacznie określić, ile powinna zarabiać wybrana osoba. To, co najbardziej wpływa na wysokość zarobków copywritera to:

  • Rodzaj zlecenia. Zupełnie inaczej wyceniane są proste teksty preclowe lub zapleczowe, a inaczej wartościowe wpisy blogowe. O dokładnych stawkach dotyczących różnych rodzajów treści dowiesz się z dalszej części artykułu.
  • Doświadczenie i umiejętności. Jeśli copywriter jest specjalistą z branży IT, może liczyć sobie więcej za artykuły w tej tematyce, ponieważ zawsze może dodać od siebie jakiś smaczek lub element, który zaciekawi czytelnika. W przypadku copywriterów SEO liczy się doświadczenie i wyniki uzyskane przy pomocy tekstów.
  • Specjalizacja. Niektóre branże jak np. moda, lifestyle, zdrowie są bardzo oblegane, przez co stawki za specjalistyczne teksty stają się coraz bardziej konkurencyjne. W przypadku mniej obleganych branż, jak np. fizyka kwantowa, medycyna estetyczna, czy elektronika przemysłowa, stawki za specjalistyczne teksty są o wiele wyższe.
  • Lokalizacja. Jeśli chcesz pracować jako copywriter w stacjonarnej firmie, wysokość zarobków bardzo zależy od miasta, w którym żyjesz. Największe stawki są w dużych miastach jak Kraków czy Warszawa, jednak pracując zdalnie, możesz całkowicie pominąć wpływ tego czynnika na Twoje zarobki.
  • Znajomość języków obcych. Zleceń na teksty w języku fińskim czy norweskim jest zdecydowanie mniej niż w języku polskim. Stawki za 1000 znaków są jednak zdecydowanie wyższe. Im trudniejszy lub bardziej niszowy język obcy, tym Twoje wynagrodzenie copywritera może być większe.
  • Oprogramowanie. Doświadczeni copywriterzy korzystają nie tylko z dokumentów Google i Word Office, ale również innego płatnego oprogramowania wspierającego ich pracę. Jeśli wykorzystujesz w swojej pracy np. SurferSEO oraz Grammarly, możesz o tym wspomnieć swojemu klientowi. Dzięki takim programom teksty są przyjazne dla SEO i nie posiadają żadnych wpadek ortograficznych, czy gramatycznych.
  • Dodatkowe umiejętności. Niektórzy copywriterzy oferują również usługi tworzenia prostych grafik do wpisów, prowadzenie social mediów, czy audyty treści istniejących już wpisów. Dzięki dodatkowym zdolnościom możesz zarobić więcej, a Twój klient na dłuższą metę sporo oszczędzi.

Jak widzisz, cennik copywriterów składa się z naprawdę wielu elementów. Możemy więc zabrać się za dokładne stawki, jakich możesz się spodziewać, pracując jako copywriter.

Jak rozliczać pracę i projekty copywritera?

Każdy copywriter posiada swój własny cennik, na podstawie którego wycenia poszczególne zlecenia. Żeby taki stworzyć, musisz zapoznać się ze średnimi stawkami na danym rynku, a także określić, w jaki sposób będziesz rozliczać klienta. Osobiście polecam trzy metody rozliczania pracy „kopirajtera”. Są to:

  • Rozliczanie za 1000 zzs — ta metoda wydaje się optymalna i najbardziej opłacalna z punktu widzenia klienta jak i zleceniodawcy. Dzięki niej w bardzo prosty sposób możesz określić, ile kosztuje stworzony artykuł lub opis kategorii, o wiele trudniej jest jednak przy jej pomocy wycenić hasło reklamowe lub tekst na baner. Przykładowo tekst 6700 zzs przy cenie 20 zł za 1k zzs, będzie kosztować 134 zł.
  • Rozliczenie za projekt — Ta metoda sprawdza się najlepiej do projektów, które nie są opłacalne w rozliczeniu za zzs. Ja za proste hasło reklamowe lub chwytliwy slogan liczę od 150 do 300 zł brutto.
  • Rozliczenie za godzinę – Godzinowe rozliczenie pracy copywritera ma głównie sens podczas pracy w firmie na UoP. Ja sam jako copywriter pracowałem na godziny tylko raz i nigdy więcej się takiej pracy nie podejmę.

I to by było na tyle, jeżeli chodzi o sprawdzone metody rozliczania. Jeśli masz do nich jakieś pytania, napisz do mnie maila, z pewnością Ci pomogę 🙂

Ile może zarobić copywriter?

Jak wspomniałem we wstępie, zarobki copywritera podzielę na kilka kategorii. Dzięki temu każdy będzie w stanie zobaczyć i określić, na jakie zarobki może liczyć w zależności od wybranej drogi oraz doświadczenia. A więc…

Początkujący copywriter freelancer powinien być w stanie zarobić od 2 do 5 tys. złotych netto miesięcznie. Kwota ta może być jednak równa 0 złotych, ponieważ na początku kariery trudno jest znaleźć stałe zlecenia. W takim wypadku najlepiej jest stworzyć ciekawe i urozmaicone portfolio, w którym zawarte będą artykuły przyciągające uwagę.

Początkujący copywriter w firmie może liczyć na miesięczne wynagrodzenie w przedziale 2500-4500 zł netto. Teoretycznie wydaje się, że ta opcja jest bardziej opłacalna dla osób bez doświadczenia, ponieważ nie musisz martwić się o klientów. W tym wypadku trudno jest jednak liczyć na szybkie podwyżki i dodatkowe zlecenia.

Doświadczony copywriter freelancer posiadający stałych klientów oraz pomniejsze dodatkowe zlecenia, powinien bez problemu wyciągnąć od 4 do 7 tys. złotych na miesiąc. Takie zarobki można osiągnąć, pracując od 5 do 8 godzin dziennie. Jeśli jednak masz sporo zleceń i chęci do pracy, możesz spędzać więcej czasu przy komputerze, co pozwoli Ci zarobić nawet 10 000 zł.

Doświadczony copywriter w firmie bez problemu zarobi od 4,5 do ok. 7 tys. złotych. W tym wypadku musisz jednak pracować codziennie po 8 godzin i nie możesz mieć pewności, że pojawią się dodatkowe fuszki. Jednak w odróżnieniu od pracy na własną rękę, umowa o pracę daje możliwość płatnego urlopu oraz innych benefitów. To która opcja będzie dla Ciebie bardziej komfortowa, zależy głównie od samego Ciebie.

Jak kształtują się ceny za różne rodzaje tekstów?

Wiesz już, że w zależności od rodzaju zatrudnienia i doświadczenia pisarskiego, Twoje zarobki mogą być znacząco różne. Ale czy wiesz, jak duża różnica może być widoczna pomiędzy rodzajami tworzonych tekstów? Jeśli nie, już spieszę z odpowiedzią.

  • Proste precle, mało wartościowe wpisy blogowe, itp. – 5-8 zł brutto za 1000 znaków ze spacjami,
  • Standardowe wpisy blogowe – 15-25 zł brutto za 1000 zzs.
  • Standardowe teksty SEO – 20-40 zł brutto za 1000 zzs.
  • Merytoryczne artykuły SEO – 25-50 zł brutto za 1000 znaków ze spacjami.
  • Eksperckie treści – 50-100 zł brutto za 1000 znaków ze spacjami.

Jak widzisz, rozstrzał cenowy jest naprawdę spory. Jako początkujący copywriter nie powinieneś łapać się za drogie zlecenia, ponieważ tworząc kicz, możesz narazić się na stworzenie negatywnej opinii wokół swojej osoby. O wiele lepszym pomysłem jest napisanie 20-30 prostych tekstów i wraz ze zdobywanym doświadczeniem podejmować się trudniejszych, a co za tym idzie, lepiej płatnych zleceń.

Formy zatrudnienia copywritera

Copywriter to bardzo ciekawy zawód, który można uprawiać na wiele sposobów. W zależności od tego, co chcesz osiągnąć i w jaki sposób pracować, możesz podjąć się zleceń na kilka sposobów. Najpopularniejsze z nich to:

  • Umowa o pracę — zapewnia stałe zatrudnienie oraz stałą miesięczną pensję, która nie jest zależna od ilości wykonanej pracy. Zdejmuje z Ciebie konieczność pozyskiwania klientów, a także odprowadzania składek czy podatku dochodowego. O wysokości zarobków na UoP, przeczytasz nieco niżej.
  • Umowa zlecenie — Jedna z najpopularniejszych metod rozliczania copywriterów. Podlega ona przepisom dot. minimalnej stawki wynagrodzenia tj. 19.70 na 2022 rok oraz oskładkowaniu. W odróżnieniu od umowy o pracę zleceniówka daje możliwość szybszego zakończenia współpracy oraz możliwość niezawarcia współpracy w danym miesiącu.
  • Własna działalność gospodarcza — Dla zleceniodawcy najwygodniejsza forma współpracy. Ty jako copywriter wystawiasz fakturę, a klient jedynie ją opłaca. Posiadanie własnej działalności wiąże się z comiesięcznymi kosztami, jednak wielu klientów podczas poszukiwania copywriterów bierze możliwość wystawienia faktury VAT pod uwagę.
  • Umowa o dzieło — Najkorzystniejsza forma współpracy przy pojedynczych zleceniach. Z kwoty brutto zostaje Ci tu więcej niż w przypadku umowy zlecenia, a pracodawca ma również nieco mniejszy koszt. Minusem jest konieczność każdorazowego podpisywania umowy z obu stron.

Jak widzisz, możliwości współpracy copywriter-klient jest naprawdę wiele. Zanim jednak podejmiesz decyzję, którą z opcji wybrać, zapoznaj się z dokładnymi plusami i minusami każdej z nich. Dzięki temu będziesz w stanie uniknąć niepotrzebnych problemów oraz błędów.

Jeśli szukasz sprawdzonego copywritera SEO lub masz jakieś pytania dot. jego pracy, zadaj je w sekcji komentarzy lub drogą mailową. Postaram się rozwiać wszelkie wątpliwości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *