Przejdź do treści
Strona główna » Blog » Copywriter SEO — Kim jest, jak zacząć i gdzie znaleźć dobrego SEO copywritera?

Copywriter SEO — Kim jest, jak zacząć i gdzie znaleźć dobrego SEO copywritera?

Copywriter SEO

W Internecie pojawia się coraz więcej stron i sklepów online, które, aby zaistnieć wśród konkurencji, potrzebują odpowiedniej oprawy wizualnej i treści. Za wygląd odpowiada projektant i programista, natomiast za teksty pozwalające przebić się przez konkurencję w wyszukiwarkach — copywriter SEO. To od niego w dużej mierze zależy, czy dana strona odniesie internetowy sukces w danej branży. Warto więc podczas tworzenia firmowej strony, która ma przyciągnąć klientów, nie tylko stawiać na nowoczesny wygląd i rozwiązania, ale również na treści, które zapewnią ruch na tworzonym portalu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, kim jest SEO copywriter i gdzie go znaleźć, sprawdź dalszą część artykułu. Dowiesz się z niego:

  • czym jest SEO copywriting i za co odpowiada copywriter,
  • kto może tworzyć teksty zoptymalizowane pod wyszukiwarki i pozycjonowanie stron,
  • jak rozpoznać dobrego copywritera,
  • ile zarabiają SEO copywriterzy i ile trzeba wydać, aby uzupełnić treści na stronie internetowej.

Kim jest SEO copywriter?

Copywriter to najprościej mówiąc, osoba tworząca teksty na zlecenie. Copywriting SEO jest wyspecjalizowaną dziedziną, polegającą na tworzeniu treści przyjaznych dla wyszukiwarek internetowych jak np. Google. W odróżnieniu od tradycyjnego twórcy treści, copywriter SEO skupia się na artykułach, opisach produktów lub kategorii oraz wszystkich innych podstronach, które mogą przynieść ruch organiczny dla danej strony internetowej. Tworząc teksty pod SEO, należy wiedzieć, jak dostosować nagłówki H1, H2, H3, jak powinien wyglądać układ tekstu, co powinny zawierać meta tagi, a także jakie nasycenie słów kluczowych sprawdzi się w danym przypadku najlepiej. Bardzo często zdarza się, że teksty stricte pod SEO, nie mają zbytnio sensu. Na pewno widziałeś takie przykłady, a najprostszym jest ten widoczny na stronach przedstawiających niedziele handlowe.

W 2022 roku dla chętnych na zakupy w niedziele handlowe przewidziano 7 takich okazji. Pozostałe niedziele pozostają niehandlowe. Zobacz, w jakie niedziele w 2022 roku zrobisz zakupy i sprawdź kalendarz niedziel handlowych 2022.

Doświadczony SEO copywriter potrafi stworzyć merytoryczny i wartościowy tekst z odpowiednim nasyceniem frazami kluczowymi, który nie odstrasza czytelnika. Powyższy przykład jest masłem maślanym, który dla człowieka wygląda mało atrakcyjnie, ale dla robotów i algorytmów już tak.

Czy każdy może tworzyć teksty pod SEO?

Z jednej strony tak, z drugiej nie do końca. Wszystko zależy tak naprawdę od znajomości danego języka, swobody w posługiwaniu się nim, a także znajomości danej branży lub dziedziny.

Jeśli chcesz zacząć tworzyć teksty zgodnie z zasadami SEO, najpierw powinieneś przygotować kilkanaście tradycyjnych artykułów, aby zobaczyć, jak Ci to wychodzi i czy lubisz to robić. Pisanie tysięcy znaków na dany temat nie jest bowiem takie proste, jak się wydaje, a dodatkowe wplatanie fraz kluczowych i optymalizacja tekstu to dla wielu osób nie lada wyzwanie.

Żeby zacząć pisać skuteczne teksty SEO przyda się również znajomość synonimów popularnych słów oraz tych używanych w wybranej branży. Bardzo często zdarza się bowiem, że użytkownik szukający sprzętu ogrodniczego wpisuje w wyszukiwarkę frazę wyposażenie ogrodu lub inne podobne słowa. Pisząc pod SEO, musisz wcielić się w potencjalnego klienta i stworzyć taki tekst, który odpowie na jego pytanie, jednocześnie zadowalając algorytm Googla.

Czym charakteryzuje się dobry copywriter SEO?

Dobry copywriter SEO powinien znać przynajmniej podstawowe zagadnienia związane z SEO, a także bezproblemowo posługiwać się branżowymi wyrażeniami i znać zakres produktów lub usług klienta. Dzięki temu jest w stanie tworzyć treści, które specjalista SEO lub redaktor portalu może publikować, dodając jednocześnie anchory do powiązanych z danym tekstem artykułów.

Oprócz tego doświadczony copywriter powinien być w stanie stworzyć skuteczny plan contentu (treści), który sprawi, że w oczach wyszukiwarki dana strona stanie się specjalistą w danej dziedzinie. Można to zrobić, publikując np. 5 lub 10 artykułów z danej tematyki, jednak najlepszym wyjściem jest zawsze wyczerpanie tematu w kilku powiązanych ze sobą artykułach.

Dobry copywriter SEO powinien również pilnować się wytycznych klienta, a także korzystać z narzędzi analizujących treści konkurencji, czy natężenie słów kluczowych. Ja, jako pozycjoner i copywriter posiadam wykupiony dostęp do kilkunastu narzędzi ułatwiających w dużym stopniu te zadania. Z tych, które przydadzą się dla copywriterów SEO, mogę polecić:

  • SurferSEO — według mnie podstawowe narzędzie do pracy copywritera tworzącego pod wyszukiwarki. Narzędzie analizuje konkurencyjne teksty na daną frazę i podpowiada, jak długi powinien być artykuł, jakich słów należy użyć i ile razy powinny pojawić się w treści.
  • Contadu — narzędzie bliźniaczo podobne do SurferaSEO. Posiada jednak nieco inne funkcje. Polecam zapoznać się z jednym jak i drugim i wybrać to, które lepiej pasuje do Twojej pracy.
  • Semrush — aplikacja, która w kilka minut pozwala przeanalizować strony z danej branży w celu znalezienia pomysłów na artykuły i kategorie produktów.
  • KWFinder — jedno z narzędzi z rodziny Mangools, dzięki któremu znajdziesz dodatkowe frazy kluczowe, na które warto pozycjonować dany tekst.
  • Keywordtool — zaraz po KWFinderze, według mnie drugie najlepsze narzędzie do analizy keywordów.

Wybierając copywritera, warto zwrócić uwagę na jego portfolio. Jeśli dana osoba stworzyła teksty, które widoczne są wysoko w wyszukiwarce, oznacza to, że zna się na swojej pracy i potrafi napisać artykuł Google friendly.

SEO copywriting — zarobki i ceny

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, ile zarabia copywriter SEO, jednak jako początkujący twórca treści, możesz liczyć na zarobki rzędu 3-5 tys. złotych miesięcznie. Z biegiem czasu, gdy Twoje portfolio będzie się powiększać, będziesz mógł podnieść cenę swoich usług, dzięki czemu Twoje zarobki bardzo szybko wzrosną.

Moje usługi SEO copywritingu wahają się zwykle w przedziale 25-33 zł brutto za 1000 zzs. Oznacza to, że za artykuł o długości 5000 zzs, zapłacisz 125-150 zł. Ja jednak zarobię zdecydowanie mniej. Odliczając od tej kwoty podatek, a także koszt jednego content editora (10-15 zł), zarobię ok. 80-100zł.

Czas, jaki poświęcam na przygotowanie tego typu tekstu, jest zwykle bliski 2 godzinom. W przypadku bardziej skomplikowanych tekstów lub branż, na których temat muszę najpierw się douczyć, tekst na 5k zzs, może zająć mi nawet lekko ponad 3 godziny.

Czy 150 zł za profesjonalny, zoptymalizowany tekst SEO to dużo? Odpowiedz sobie sam na to pytanie, ale moja odpowiedź brzmi — nie. Jeśli Twój artykuł dotyczył np. suplementu diety i pojawi się w TOP 5 na wybraną frazę, zarobisz na nim zdecydowanie więcej. To, czy warto tworzyć daną serię artykułów, możesz dowiedzieć się ode mnie lub Twojego specjalisty SEO, który przeanalizuje konkurencję z danej branży. Jeśli jednak zależy Ci na zdobyciu ruchu z wyszukiwarki, działanie na własną rękę może zabrać Ci zdecydowanie więcej czasu i pieniędzy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *