Przejdź do treści
Strona główna » Blog » Copywriter — Co robi i na czym polega jego zawód?

Copywriter — Co robi i na czym polega jego zawód?

Co robi copywriter

Copywriter to zawód, który stosunkowo niedawno pojawił się w naszym kraju. Mimo to coraz więcej firm i właścicieli stron internetowych zatrudnia profesjonalnych pisarzy tekstów, aby Ci tworzyli wartościowe treści na wybrane portale. Wiąże się to z chęcią zdobywania nowych klientów, a także rozwijania swojego biznesu. Jednak co tak naprawdę robi copywriter i jakie są jego zadania w firmie jak i na własnym zatrudnieniu? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Kim w skrócie jest copywriter?

Jak już wspomniałem w innym artykule na ten temat, copywriter w wolnym tłumaczeniu jest, kopiuj pisarzem, odpowiedzialnym za tworzenie tekstów głównie na strony internetowe. Mówiąc o copywriterze, nie ma co jednak tłumaczyć nazwy tego zawodu, ponieważ już dawno przyjęło się, że copywriter to po prostu copywriter.

Copywriting to jednak nie tylko tworzenie tekstów na blogi, opisów kategorii i produktów. Coraz częściej takie osoby zatrudniane są do tworzenia sloganów reklamowych, haseł na banery, jak i prowadzenia mediów społecznościowych. Ja w swojej pracy skupiam się jednak na tworzeniu artykułów na blogi firmowe, które mają przyciągnąć ruch i nowych klientów. Jest to bardzo ważny element, bez którego trudno jest dziś osiągnąć sukces w Internecie.

Freelancer Copywriter w codziennej pracy — Co robi? Jak wygląda jego dzień?

To, jak wygląda typowy dzień copywritera i na czym polega jego praca, opiszę na swoim przykładzie. Pamiętaj jednak, że każdy w tej branży pracuje w nieco inny sposób i to od niego zależy, co zrobi w ciągu danego dnia. A więc do rzeczy.

  1. Pomijając pobudkę i poranne ogarnianie się, siadam do komputera. Daję sobie chwilę na przeglądnięcie sociali, maili i własnych projektów. Bardzo często wpadam w wir oglądania YT lub Instagrama, jednak powoli odcinam się od tych portali. Dzięki temu mam więcej czasu dla siebie, a umysł jest o wiele bardziej przejrzysty.
  2. Wybieram projekty lub tematy, nad którymi będę pracował w ciągu nadchodzącego dnia. Kiedyś spośród zwykle 30-40 tematów wybierałem 3-4, które najbardziej mi odpowiadały. Dziś wiem, że prędzej czy później i tak będę musiał napisać o czymś, co nie do końca mnie interesuje, więc zwykle idę od góry do dołu listy.
  3. Korzystając z KeywordToola lub KWFindera sprawdzam, czy istnieją poboczne frazy, które warto zawrzeć w danym tekście. Gdy mam to już za sobą, konfiguruję edytor tekstu w Contadu lub SurferzeSEO, a ostatnim czasem również w InLinks (ciekawe narzędzie, które oprócz tekstu, w fajny sposób pokazuje topic clustery i pillar pages).
  4. Zaczynam pisać. Zwykle pierwszy tekst piszę ok. 1-1.5 h od rozpoczęcia pracy. Aby lepiej się skupić, odpalam w słuchawkach Brain.fm lub muzykę opartą o delta waves .
  5. Pracuję jednym ciągiem przez ok. 2, max 3 godziny. Po tym czasie jeśli pogoda na to pozwala, wychodzę na rower lub rolki. Dzięki przerwie wracam do pracy z nową energią i bez problemu kontynuuję pisanie artykułów.
  6. Kończę artykuły i sprawdzam je przy pomocy LanguageToola oraz Ortografa. Oba te programy w prosty sposób pokazują potencjalne błędy ortograficzne, stylistyczne i językowe, dzięki czemu teksty pojawiają się wyżej w wyszukiwarkach.
  7. Odpowiadam na maile, uzupełniam arkusze w stworzone artykuły i informuję klientów o wykonanej pracy.

A co jeśli mi się nie chce? To bardzo proste. W takim wypadku wybieram najłatwiejsze zlecenia z mojej listy lub robię pół dnia wolnego. Z doświadczenia wiem, że pracując w domu, trudno jest utrzymać skupienie przez kilka godzin na wysokim poziomie, dlatego o wiele lepiej jest zrobić przerwę, podczas której zwykle robię coś pożytecznego w mieszkaniu.

I tak z grubsza wygląda mój dzień copywritera. Chcę tu jednak zaznaczyć, że nie zajmuję się wyłącznie pisaniem na zlecenie, ale również tworzeniem stron internetowych oraz pozycjonowaniem SEO. I w sumie przez to, że moja praca jest tak urozmaicona, jestem w stanie już od kilku lat efektywnie pracować w domowym zaciszu.

Najważniejsze zadania copywritera

Do najważniejszych zadań w pracy copywritera należą:

  • tworzenie tekstów zapleczowych, reklamowych, na blogi, SEO, na ulotki, eksperckich, wysokiej jakości, sponsorowanych,
  • optymalizacja tekstów i stron internetowych pod kątem SEO,
  • marketing szeptany,
  • przygotowywanie własnych ofert handlowych jak i dla innych firm,
  • rozmowy z klientami,
  • prowadzenie blogów firmowych i odpowiadanie na komentarze,
  • prowadzenie kanałów społecznościowych.

To jednak nie wszystko. Zawód copywritera wciąż się rozwija i prac, które może wykonywać, jest znacznie więcej. To, jaki zakres obowiązków będzie spoczywać na Twoich barkach, zależy tak naprawdę od Twoich kompetencji oraz chęci do pracy.

Po prostu im więcej potrafisz, tym więcej możesz.

Ile zarabia copywriter?

Zarobki to jedna z najważniejszych kwestii niezależnie od zawodu. Warto więc choć pokrótce poruszyć tę kwestię, abyś był w stanie określić, ile zarobisz jako początkujący lub bardziej doświadczony copywriter.

Decydując się na pracę w biurze, powinieneś otrzymać od 2,5 do 4,5 tys. złotych miesięcznie. Pamiętaj, że górna granica tych widełek przeznaczona jest dla osób, które posiadają już jakieś doświadczenie w tym zawodzie lub mogą pochwalić się umiejętnościami, które przydadzą się w tej pracy. Wraz ze zdobywanym doświadczeniem, Twoje zarobki będą stopniowo rosły.

Jeśli zaś chodzi o to, ile zarabia copywriter freelancer, to największe znaczenie ma tu ilość i jakość zleceń. Freelancerzy rozliczają się zwykle za projekt lub 1000 zzs, przez co trudno jest jednoznacznie określić, ile zarobisz. Jednak posiadając jednego lub dwóch stałych klientów zarobki rzędu 2-5 tys. złotych miesięcznie nie powinny być problemem.

Jak zacząć przygodę z copywritingiem?

Dobry copywriter powinien nie tylko tworzyć treści, ciekawe artykuły blogowe i opisy produktów. Musi charakteryzować się również kreatywnym podejściem do swojej pracy, dobrą organizacją czasu, umiejętnością wyszukiwania informacji, znajomością podstaw SEO oraz znajomością trendów na danym rynku. Bez tego bardzo trudno będzie Ci przez dłuższy czas tworzyć wysokiej jakości teksty w satysfakcjonującym czasie.

Jeśli planujesz rozpocząć swoją przygodę jako pisarz na zlecenie, musisz poznać kilka kluczowych kroków, jakie musisz podjąć przed poszukiwaniem pierwszego klienta.

  1. Stwórz ciekawe portfolio. Bez niego, szanse na znalezienie pracy są niemal niemożliwe. Musisz poświęcić kilka godzin swojego czasu na przygotowanie przykładowych wpisów blogowych lub opisów produktów, którymi przyciągniesz klienta.
  2. Udowodnij, że rozumiesz potrzeby klienta. Zanim zaczniesz szukać klientów, zrozum, czego oni potrzebują. Zwykle jest to zwiększenie ruchu z wyszukiwarki, odpowiedzenie na pytanie czytelnika lub omówienie wybranego zagadnienia.
  3. Zdobądź dodatkowe umiejętności. Tak jak wspominałem wyżej, im więcej potrafisz, tym lepiej. Niemal każda umiejętności z branży IT i pobocznych przyda Ci się podczas pracy copywritera.
  4. Dodaj własne ogłoszenie. Na portalach typu OLX, grupach na Facebooku oraz serwisach dla freelancerów możesz dodać własne ogłoszenie i czekać na potencjalnego klienta. Postaraj się jednak unikać typowych zwrotów jak lekkie pióro, bo każdy twórca tekstów powinien się nim charakteryzować.
  5. Przeglądaj ogłoszenia innych osób. Na podstawie ogłoszeń innych copywriterów możesz dowiedzieć się, czego w danym momencie ludzie potrzebują. Dostosuj własne ogłoszenie i przeglądaj oferty zleceniodawców — być może trafisz na perełkę, która zapewni Ci zatrudnienie na długie miesiące.

I to już wszystko, co powinieneś wiedzieć na temat pracy pisarza na zlecenie, czy SEO copywritera. Jeśli masz do mnie jakieś pytania, chętnie odpowiem na nie w sekcji komentarzy lub drogą mailową.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *