Przejdź do treści
Strona główna » Blog » Co wpływa na pozycjonowanie strony internetowej

Co wpływa na pozycjonowanie strony internetowej

Co wpływa na pozycjonowanie

Czynników wpływających na wysokie pozycje stron w wyszukiwarce o których wiemy jest kilkanaście. Tych, o których nie wiemy, może być nawet 300, o czym wspominały już niejednokrotnie osoby mocno powiązane z algorytmem Google.

Większość znanych czynników odkryli pozycjonerzy wykorzystując metodę prób i błędów. Nie da się bowiem w inny sposób określić co wpływa na pozycjonowanie strony internetowej, gdy większość tych informacji jest ukryta.

Przygotowałem dziś listę czynników, które według mnie i mojego doświadczenia mają wpływ na pojawienie się strony w TOP 10 na dane słowa kluczowe.

Jak Google pozycjonuje strony internetowe?

Algorytm Google jest wciąż ulepszany, by zapewnić użytkownikowi jak najlepsze odczucia. Niektóre aktualizacje mają ułatwiać znalezienie informacji, inne zaś od razu wyświetlać to, czego dana osoba szuka.

Google pozycjonuje strony na podstawie ich autorytetu w danej kategorii, jakości treści i działania technicznego strony. Nie ma jednakowej metody pozycjonowania, która sprawdziłaby się w przypadku każdej strony, bo to, czego algorytm oczekuje, jest inne w zależności od branży. Trzeba zatem analizować to, jak wygląda konkurencja i na tej podstawie ulepszać swoją stronę.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, na co warto zwrócić uwagę analizując Twoją stronę lub śledząc poczynania agencji SEO, zapoznaj się z dalszą treścią artykułu.

Czynniki on-site wpływające na pozycjonowanie

Aby strona pojawiła się wysoko na wybranych słowach kluczowych, trzeba ją odpowiednio zoptymalizować. Nie można pominąć żadnego czynnika, ponieważ jeśli do tego dojdzie, konkurencji będzie zdecydowanie łatwiej nas w przyszłości wyprzedzić.

Należy zatem przeprowadzić dokładny audyt SEO i na jego podstawie wprowadzać kolejne zmiany i obserwować wzrosty.

Czynniki on-site są związane ze stroną internetową, która podlega optymalizacji. Są to wszystkie działania, które można wykonać w obrębie strony WWW, które wpłyną na jej pozycje w wynikach wyszukiwania. Jest ich naprawdę wiele, jednak poniżej przedstawię te, na które należy zwrócić szczególną uwagę na samym początku prac pozycjonerskich.

Jakość treści i słowa kluczowe

Już dawno minęły czasy, w których aby pojawić się na czołowych pozycjach, wystarczyło odpowiednio nasycić tekst frazami kluczowymi. Dziś liczy się:

  • jakość i unikalność tekstu na stronie
  • ilość słów kluczowych w różnych rodzajach
  • użyteczność dla użytkownika
  • występowanie słów kluczowych w tytule i nagłówkach

Dodatkowo warto jest zwrócić uwagę na hierarchię nagłówków H1-H6, które pokazują algorytmom, co znajduje się na wybranej stronie i o czym jest mowa w tekście.

Publikowane teksty powinny być również napisane w przyjaznym dla ludzi języku. Oznacza to, że nie warto już na siłę stosować wielu słów kluczowych w jednym miejscu. Naturalny tekst, który dobrze się czyta jest dziś o wiele więcej wart.

Linkowanie wewnętrzne

Wewnętrzne linki usprawniają pracę robotów Google, a także pokazują, które treści są na danej stronie najważniejsze. Wykonując prace związane z linkowaniem on-site warto pamiętać o tworzeniu odnośników z podstron do strony głównej. Jest to ważne dla oceny strony przez algorytmy Google.

Odpowiednio stworzona struktura linków wewnętrznych i korzystanie ze słów kluczowych w obrębie własnej witryny może znacząco zwiększyć szanse na dostanie się do TOP 10.

Linki wychodzące

Obok linków wewnętrznych, warto też pamiętać o linkowaniu do portali, które są autorytetem w danej branży. Pisząc artykuł o gotowaniu na parze, warto jest odnieść się do definicji w Wikipedii. Dzięki temu Google będzie wiedziało, że nasz artykuł jest wartościowy i pomaga użytkownikowi w 100% znaleźć odpowiedź na jego pytanie.

Z linkowaniem zewnętrznych stron nie można przesadzić. Zbyt wiele linków dofollow do innych portali może obniżyć pozycje strony w wyszukiwarce.

Szybkość ładowania strony

Jedną z ostatnich aktualizacji algorytmu Google, która namieszała w świecie SEO, była Page Experience Update. Wprowadziła ona kilka nowych czynników odczytu strony przez roboty Google.

Żeby strona była widziana jako szybka i przyjazna, trzeba się teraz nad tym sporo napracować. Czynniki LCP (Largest Contentful Paint ), FCP (First Contentful Paint), FID (First Input Delay), CLS (Cumulative Layout Shift), pokazują algorytmom, jak szybko wczytuje się strona i czy nie pojawiają się na niej groźne dla użytkownika elementy.

Warto sprawić, by nasza strona otrzymała przynajmniej 90 pkt. w wersji na komputery i minimalnie 70 pkt. w wersji na komórki.

Sitemapa i Robots.txt

Sitemapa, to mapa strony, ułatwiająca analizę zmian dochodzących na stronie, dla algorytmów Google. Dzięki niej nowe strony szybciej się indeksują, a stare są szybciej odświeżane.

Plik robots.txt jest drogowskazem dla wyszukiwarek. Zawiera on informacje o tym, co wolno, a czego nie powinny one indeksować. Można w nim również zawrzeć informacje dot. sitemapy.

Każda strona internetowa powinna zawierać mapę strony oraz robots.txt

Błędy na stronie

Niby oczywiste, a wiele osób o tym zapomina. Błędy na stronie, zarówno te po stronie kodu, które można sprawdzić w konsoli, jak i te przez które użytkownik nie może otrzymać tego, po co przyszedł, powodują niższe pozycje.

Nie jest to czynnik, który diametralnie wpłynie na poprawę widoczności Twojej strony, ale warto nad nim popracować.

Dane strukturalne

Dane strukturalne, czyli mikro dane, podpowiadają wyszukiwarkom, co znajduje się na danej podstronie i wyróżniają nieco naszą stronę w wyszukiwarce.

Dzięki nim możemy dodać do wyszukiwarki gwiazdkową skalę ocen, czy szerzej opisane informacje. Mogą to być również:

  • miniaturka zdjęcia
  • ocena i ilość opinii
  • dostępność w magazynie
  • cena produktu

Optymalizując stronę, warto zwrócić uwagę na odpowiednie przypisanie danych strukturalnych schema.org czy hCard

Adres URL

Czynnik, na który również warto zwrócić uwagę i jest w miarę prosty w edycji to adres URL. Powinien być on odpowiednio skonstruowanym, nie być zbyt długi i zawierać słowo kluczowe.

Dodatkowo, warto pamiętać o tym, że im dana strona znajduje się bliżej strony głównej, tym posiada większy autorytet.

Dobre URLe:

https://twojastrona.pl/blog/jak-grac-w-pilke
https://twojastrona.pl/kontakt

Złe URLe:

https://twojastrona.pl/strona-id-23-blog/jak-grac-w-pilke-nozna-na-boisku-z-kolegami
https://twojastrona.pl/strona-numer-23-kontakt-email

Optymalizacja obrazów

Odpowiednio opisane i skompresowane obrazy mają duży wpływ na pozycjonowanie stron internetowych. Dzięki opisom zdjęć, Google łatwiej analizuje, co dokładnie znajduje się na nim i może przypisać je do wyszukiwarki Google Grafika.

Ważne jest zatem dodanie odpowiedniej nazwy pliku, która pokazuje co znajduje się na zdjęciu oraz zawiera słowo kluczowe. Warto również pamiętać o tagach ALT, czyli alternatywny opis, który wyświetla się, gdy przeglądarka nie może wczytać zdjęcia.

Nie wolno również zapomnieć o optymalizacji. Zwykłe zdjęcia ważą dużo więcej niż te odpowiednio zoptymalizowane oraz sformatowane.

Czynniki off-site wpływające na pozycjonowanie

Skoro już wiesz, czym powinieneś się zająć po stronie swojej strony internetowej, warto również przedstawić kilka czynników zewnętrznych. Decydują one również o wysokich pozycjach w wyszukiwarce i odpowiadają za budowanie autorytetu strony.

W odróżnieniu od czynników on-site, off-site można wykonywać bez dostępu do panelu administracyjnego, FPT, czy narzędzi analitycznych strony.

Jednym z najważniejszych czynników zewnętrznych są oczywiście linki przychodzące.

Jeszcze kilka lat temu wystarczyła spora ilość linków z dowolnych stron, by pojawić się w TOP 10 wyników. Z biegiem czasu programiści Google ulepszali algorytm, by ten potrafił analizować autorytet strony w danej branży, jej rodzaj czy jakość tekstów.

Dziś nie wystarczy stworzyć 100 linków z kilkunastu katalogów. Żeby nasza strona na długo pojawiła się w TOP 10, należy powoli budować jej autorytet.

Trzeba dodawać dobrej jakości teksty i linkować te, które pojawiły się już jakiś czas temu na naszym blogu.

Warto tu również zwrócić uwagę na to, by linki przychodzące do naszej strony były odpowiednio zdywersyfikowane. Oznacza to, że nie możemy tworzyć jedynie linków z for internetowych czy blogów. Taki profil linków wygląda nienaturalnie, przez co nasza strona może dostać filtr Google.

Za wartościowe linki, które warto pozyskiwać, uważa się:

  • linki z domen starszych o większym autorytecie
  • linki z obrazów
  • linki z domen .edu oraz .gov
  • linki na górze strony
  • linki ze stron konkurencyjnych
  • linki z wpisów gościnnych

Natomiast linki, które szkodzą, to:

  • linki z wolnych stron o słabej strukturze
  • linki ze spamerskich for internetowych
  • zbyt częste przekierowania 301
  • linki z jednej strony internetowej
  • linki sponsorowane (anchory sponsor lub partner)
  • linki z fejkowych blogów oraz katalogów

Linkując swoją stronę warto w 95% skupić się na tych wartościowych, a raz na jakiś czas zdobyć te mniej lubiane linki.

Działania w social mediach

Prowadzenie profilu na Facebooku, Instagramie czy Twitterze również można w pewnym stopniu zaliczyć do linkowania zewnętrznego. Algorytmy Google jednak zupełnie inaczej traktują linki pochodzące z platform społecznościowych.

Dają one sygnał, że dana strona jest chętnie udostępniana, a co za tym idzie, musi znajdować się na niej coś wartościowego. Udostępnianie artykułów może być zatem dobrym pomysłem gdy chcemy dać dodatkowego kopa stronie WWW.

Content marketing

Marketing treści jest strategią, która ma na celu pozyskać klienta za pomocą publikacji w zewnętrznych serwisach. Pozwala ona dobrać odpowiednią grupę odbiorców, dzięki czemu szanse na trafienie w gusta danej grupy są o wiele większe.

Możemy tworzyć na naszej stronie ciekawe wpisy lub infografiki, które ktoś udostępni w ramach porównania lub pokazania użytkownikowi na czym coś polega.

Teraz powinieneś już doskonale zdawać sobie sprawę z tego, na co warto zwrócić uwagę zarówno po stronie off jak i on-site. Nie jest to jednak wszystko. Istnieje mnóstwo innych czynników, które mają mniejszy lub większy wpływ w zależności od branży w której działasz.

Dodatkowe czynniki

Poniżej znajdziesz kilka dodatkowych czynników, które również mają wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach.

Wiek domeny

Kilka lat temu pojawiła się aktualizacja, która sprawdza wiek domeny oraz długość jej rejestracji. Domeny, które przedstawiają podobne treści przez wiele lat oraz te, które zarejestrowane są na kilka lat w przód pokazują algorytmom, że strona jest wartościowa i nie wygaśnie w najbliższym czasie.

Zakładając stronę, warto zatem wybrać domenę, z której ktoś kiedyś korzystał, jednak powinno się również sprawdzić, czy nie został nałożony na nią żaden filtr.

Użyteczność strony

W tym obszarze można nieco gdybać. Według niektórych, funkcjonalność strony ma wpływ na SEO, według innych nie.

Ja, jako doświadczony pozycjoner wiem, że nawet, jeśli nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję, użyteczność strony przyczynia się do długości czasu spędzonego na stronie przez użytkownika, a ta już przekłada się na wyższe pozycje.

Tworząc stronę, powinno się zbadać, jak zachowują się na niej użytkownicy i co można poprawić, by zachęcić go do zostania na niej dłużej.

Dobra strona internetowa powinna być przejrzysta i zawierać niezbędne elementy. Dodatkowe wodotryski, jak: popupy, animacje czy slajdery są wyłącznie dodatkiem, który często denerwuje użytkownika.

Dostosowanie do urządzeń mobilnych

W ostatnich latach nacisk na wygląd strony na urządzeniach mobilnych znacznie wzrósł. Dziś Google przede wszystkim sprawdza jakość strony mobilnej, a dopiero później bada stronę desktopową.

Wiele stron w 100% spełnia wymagania robotów Google, ale zdarzają się w nich drobne błędy jak za małe czcionki, czy nakładające się na siebie elementy.

Jeśli zastanawiasz się, co wpływa na pozycjonowanie mobilnej strony internetowej, powinieneś na samym początku przeanalizować to, czy nie występują na niej żadne błędy.

Aktualizacja treści

Treści, które są aktualizowane, Google uważa za bardziej atrakcyjne. Żaden artykuł napisany raz, nie będzie dziś aktualny przez długie lata. Warto zatem wrócić co jakiś czas do starszych artykułów, nieco je poprawić i rozwinąć o kilka kwestii.

Nie warto jednak zbyt często poprawiać artykułów znajdujących się na stronie. Zbyt częste aktualizacje mogą dać sygnał robotom, że próbujemy manipulować treścią by idealnie dopasować ją do wymagań algorytmu.

Podsumowanie

Nie da się w jednym, krótkim artykule przedstawić wszystkich czynników mających wpływ na pozycje w wyszukiwarce. W powyższym wpisie zawarłem wyłącznie te, które mają największy wpływ, są najprostsze do poprawy czy są najczęstszą przyczyną niskich pozycji.

W zależności od wieku witryny, branży i rodzaju strony, działania, jakie trzeba podjąć będą nieco inne. Jednak mimo wszystko, jedno jest pewne – Google coraz bardziej stawia na naturalne strony, które dają użytkownikom to, czego szukają.

Jeśli nie chcesz podejmować żadnych działań SEO, a wyłącznie rozwijać swoją stronę, skup się na pisaniu wartościowych treści dopasowanych do podstawowych wytycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *