Przejdź do treści
Strona główna » Blog » Co powinna zawierać idealna strona internetowa

Co powinna zawierać idealna strona internetowa

Co powinna zawierać dobra strona internetowa

Tworzenie stron internetowych nie jest trudne, jednak stworzenie strony, która będzie użyteczna dla użytkownika i spełni podstawowe wytyczne wyszukiwarki Google już tak. Niektórzy web developerzy i programiści uważają, że dobra strona to taka, która przyciąga uwagę i zawiera to, czego oczekuje zleceniodawca. Czy jednak rzeczywiście tak jest?

Z tego artykułu dowiesz się, na co zwrócić uwagę podczas tworzenia lub zamawiania strony WWW oraz jak idealna strona powinna wyglądać i co zawierać.

Jak powinna wyglądać idealna strona internetowa?

Zanim przejdziemy do analizy tego, jak powinna wyglądać idealna strona WWW, zastanówmy się, czy taka strona w ogóle istnieje.

Z jednej strony tak, z drugiej nie. Wszystko zależy od rodzaju strony i tego, czego oczekuje klient.

Jeśli tworzymy stronę internetową dla firmy, a zleceniodawca wymaga, by na jego stronie pojawiły się zbędne elementy, to co powinniśmy zrobić? Umieścić je? Pominąć? Najlepiej jeśli pokażesz takiej osobie, że dany element jest zbędny i tylko niepotrzebnie spowolni działanie jego strony.

Dobra strona powinna:

  • spełniać oczekiwania klienta
  • dobrze się prezentować
  • stawiać na minimalizm
  • być oparta o logiczną strukturę

Jeśli powyższe wymagania zostały spełnione, możesz przejść do dalszej, bardziej szczegółowej analizy.

Spójna kolorystyka

W tworzeniu stron bardzo ważna jest umiejętność posługiwania się kolorami. Niektórzy twórcy stosują po 5, a nawet 7 różnych kolorów na jednej stronie internetowej, przez co ta wydaje się bardzo nieuporządkowana.

Jeśli chcesz, by strona prezentowała się profesjonalnie i była czytelna, wybierz 3-4 kolory i w oparciu o nie twórz kolejne sekcje.

Prostota i przejrzystość

Oprócz niewielkiej ilości kolorów, na przejrzystość strony wpływa również ilość sekcji i dodatkowych elementów. Jeśli chcesz, by użytkownik możliwie szybko mógł znaleźć wszystkie potrzebne informacje, odpowiednio je wyróżnij.

Zmuszanie użytkownika do wyszukiwania tego po co przyszedł na daną stronę lub wyświetlanie zbędnych informacji praktycznie zawsze działa na naszą niekorzyść.

Menu nawigacyjne i stopka

Menu główne, które znajduje się na górze stron internetowych, jest elementem widocznym na każdej podstronie. Warto więc zadbać, by wyglądało estetycznie i wpasowywało się w całokształt projektu.

Na menu nawigacyjnym powinny znaleźć się odnośniki do najważniejszych podstron bez konieczności przewijania ekranu.

Jeżeli zaś chodzi o stopkę, to powinna być nieco ciemniejsza od reszty strony oraz zawierać podstawowe informacje o nas i o witrynie. Dane adresowe, kontakt, link do polityki prywatności lub regulaminu to mus, który musi się tam znaleźć. Rezygnując ze stopki, w dzisiejszych czasach tracisz na wiarygodności, co może powodować utratą klientów.

Ciekawie wyglądające, przykuwające uwagę i łatwe do zapamiętania logo może być kluczem do sukcesu Twojego biznesu. Podobnie jak nietypowe hasło reklamowe, potrafi zapaść w pamięci znacznie lepiej niż inne materiały reklamowe.

Logo powinno być umieszczone w górnej sekcji strony (najlepiej w menu nawigacyjnym) i być klikalne.

Przyciski do mediów społecznościowych

Tworząc stronę internetową, nie można także pominąć przycisków do Facebooka czy Instagrama. Wiele dzisiejszych firm skupia się na reklamie w social mediach, a więc bardzo ważne jest to, aby na tworzonej stronie znalazły się odpowiednie odnośniki.

Jeśli zależy Ci na tym, by klienci odwiedzali Twoje profile, zadbaj o to, by przyciski znalazły się możliwie jak najwyżej. Dobrym pomysłem będzie umieszczenie ich po prawej stronie menu nawigacyjnego oraz w stopce.

Widoczne dane kontaktowe

Nawet najładniejsza i najbardziej dopracowana strona nie przyniesie klientów, jeśli Ci nie będą mogli znaleźć danych kontaktowych. Zadbaj o to, by na każdej podstronie przedstawiającej Twoje usługi znajdował się formularz kontaktowy lub numer telefonu.

Nikt nie lubi niepotrzebnie tracić czas na szukanie czegoś, co powinno być dobrze widoczne 🙂

Przedstawione powyżej parametry dotyczące wyglądu strony są wyłącznie wstępem do idealnej strony internetowej. Żeby stworzyć wizualnie perfekcyjną witrynę, trzeba poświęcić sporo czasu na analizy i dopracowywanie wszystkich elementów.

Niemniej jednak, dzięki nim stworzysz wyjściową stronę, która będzie spełniać podstawowe wymagania i umożliwi Ci dalsze dostosowywanie poszczególnych sekcji.

Co powinna zawierać dobra strona internetowa?

Oprócz dobrego wyglądu liczy się również wiarygodność i funkcjonalność. Niektórzy o tym zapominają i tworzą naprawdę ciekawe projekty, które niestety nie posiadają duszy. Żeby strona internetowa była kompletna, musi zawierać kilka podstawowych elementów, które znajdziesz poniżej.

Podstrony o mnie i kontakt

Niby oczywiste, a wielu programistów i właścicieli o tym zapomina. Podstrona o mnie / o nas nie tylko poprawi wiarygodność wśród użytkowników, ale też pozytywnie płynie na SEO strony.

Druga podstrona, która musi znaleźć się na Twojej stronie internetowej to Kontakt. Jeśli umieścisz formularz kontaktowy na każdej podstronie ofertowej, to teoretycznie klient będzie wiedział, jak się z Tobą skontaktować. Jednak stworzenie i umieszczenie zakładki kontaktowej w menu nawigacyjnym sprawi, że użytkownik od razu będzie wiedział, gdzie znaleźć dane do komunikacji z Tobą

Unikalne treści

Ten element nie musi koniecznie znaleźć się na Twojej stronie, jeżeli nie chcesz, by była ona widoczna w wyszukiwarkach. Co jednak ze strony, skoro nikt jej nie odwiedza, prawda?

Warto zatem popracować nad wartościowymi i unikalnymi treściami, które nie tylko odpowiedzą na pytania potencjalnych klientów, ale również pokażą wyszukiwarkom, że jesteśmy specjalistami w danej dziedzinie.

Tworzenie ciekawych artykułów, dzięki którym nasza strona pojawi się w wyszukiwarce, jest procesem długotrwałym i monotonnym, jednak koniecznym jeśli chcemy być widoczni w sieci.

Optymalizacja pod kątem SEO

Nie jest to do końca odpowiedź na pytanie co powinna zawierać strona internetowa, ale jak powinna być zbudowana, jednak rozmawiamy o idealnej witrynie, dlatego też musiałem to tu wymienić.

Podstawowa optymalizacja stron nie jest bardzo skomplikowana, a może znacznie poprawić nasze wyniki w wyszukiwarkach. Jeśli chcesz, możesz samemu zająć się optymalizowaniem:

  • meta tagów – znaczniki podpowiadające wyszukiwarkom co znajduje się na danej stronie
  • nagłówków – wszystkie treści na stronie powinny być opisane hierarchicznymi nagłówkami H1, H2, H3 itd.
  • linkowaniem wewnętrznym – wewnętrzna sieć linków jest lekceważona, a może znacznie poprawić nasze pozycje
  • treści – analiza i dopracowywanie tekstów nie jest trudnym, ale bardzo czasochłonnym zajęciem, które możesz wykonać samemu

Dostosowanie do urządzeń mobilnych

Każda dzisiejsza strona internetowa musi mieć swój odpowiednik mobilny. Nawet najlepsza strona internetowa nie będzie wysoko rankować, jeśli na komórkach wygląda paskudnie.

Trzeba więc zadbać o to, by strona była przejrzysta, funkcjonalna i intuicyjna nie tylko na komputerach.

Większość nowych stron jest dopasowane do nowych standardów, jednak jeśli posiadasz starszą stronę, sprawdź, jak wygląda na smartfonie i jeśli jakakolwiek sekcja się rozjeżdża, jak najszybciej to napraw.

Okruszki

Okruszki, czy tzw. breadcrumbs wpływają pozytywnie nie tylko na algorytm wyszukiwarek, ale również na odczucia użytkownika. Umieszczając widoczne menu okruszkowe na Twoich podstronach ułatwisz nawigację i pokażesz użytkownikowi, gdzie w danej chwili się znajduje.

Co powinna zawierać strona internetowa — Podsumowanie

Ładna strona wcale nie musi równać się funkcjonalna.

Funkcjonalna, wcale nie musi równać się z prostą stroną.

Idealna strona WWW to taka, która spełnia wszystkie poniższe założenia.

  • minimalistyczna – bez zbędnych elementów i rozpraszaczy
  • przejrzysta – kilka stonowanych kolorów i czytelne sekcje
  • intuicyjna – oprócz prostoty liczą się też doświadczenia użytkowania strony
  • szybka – strona, która ładuje się dłużej niż kilka sekund odpowiada za utratę klientów
  • zoptymalizowana – przyjazna dla algorytmów wyszukiwarek strona www to podstawa dobrego biznesu

Jeśli Twoja strona spełnia wszystkie powyższe założenia, możesz spać spokojnie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *